april 2010 - Kamerkrant

"Kinderen en jongeren moeten techniek ervaren"

Door Cyrella Beckers

Het technisch bedrijfsleven schreeuwt om goed geschoold personeel. Stichting BOSIT wil bedrijven hiermee helpen.

BOSIT staat voor Bevordering van Opleiding en Scholing en In- en doorstroom in Technische beroepen in Noord- en Midden-Limburg. Ze doet dit door projecten te subsidiëren die de doelstelling ondersteunen.

TOC
BOSIT komt voort uit Stichting Technische Opleidingscentra in Noord- en Midden-Limburg (TOC). Tot 2005 verzorgde TOC zelf opleidingen. Leerlingen volgden er hun technische opleiding. In 2005 werden de opleidingen overgenomen door het reguliere onderwijs. De geldelijke middelen die uit de verkoop van de activa vrijkwamen, worden sindsdien aangewend om activiteiten te subsidiëren die gericht zijn op vergroting van de instroom in technische beroepen. Op 7 december 2009 werd de naam TOC gewijzigd in BOSIT.

Kies Techniek
BOSIT-voorzitter Jan Velmans (Velmans Industries) was al voorzitter van Stichting TOC en van het Internationaal Fijn Plaatwerkcentrum (IFC) in Venlo. "Wij bekijken alle initiatieven die worden ingediend. Als ze voldoen aan onze doelstelling, kunnen ze rekenen op een bijdrage in financiële middelen. Een voorbeeld hiervan zijn de Kies Techniek-activiteiten in Venray, Venlo en Peel en Maas. Kies Techniek zet zich in om techniek te promoten en jongeren te stimuleren te kiezen voor techniek in opleiding en beroep. We staan bijvoorbeeld ook volledig achter het Ithaka Science Center in Tegelen, waar kinderen ervaring kunnen opdoen met wetenschap en techniek."

Basisonderwijs
Een ander voorbeeld is een onderzoek dat vorig jaar werd gehouden onder basisscholen, in samenwerking met Gilde Opleidingen. Jan Velmans: "De overheid heeft besloten dat het basisonderwijs vanaf 2012 techniek in theorie en praktijk in het lesmateriaal moet integreren. Bijvoorbeeld een les over Deltawerken binnen de aardrijkskundelessen. Met het onderzoek is in kaart gebracht hoe de ontwikkeling van techniek binnen scholen nu is. Ook is gekeken naar mogelijkheden om techniek praktisch te integreren. Er bleek behoefte aan hulp bij de invulling van het praktijkgedeelte. Je kunt denken aan Gilde Opleidingen dat technische voorzieningen en begeleiders beschikbaar stelt om dit praktijkgedeelte in te vullen. Zo kunnen kinderen ervaren wat techniek is."

Gelukkig
Jan Velmans vindt het belangrijk dat jongeren de keuze hebben om voor technische beroepen te kiezen. "Mensen moeten uiteindelijk gelukkig worden in hun leven en in hun werk. Als kinderen en jongeren niet kunnen ervaren wat techniek is, kunnen ze er nooit voor kiezen. Ze weten niet wat ze missen. En wellicht is hun leven een beetje mooier als ze daadwerkelijk terechtkomen in een technisch beroep. Aan de andere kant loopt het tekort in het technische bedrijfsleven op en moeten we naar mogelijkheden zoeken om meer mensen te interesseren voor techniek."

Aanbod
In principe worden alle initiatieven in overweging genomen die het aanbod in de technische industrie kunnen vergroten. Deze worden ingediend door het bedrijfsleven, zoals bij Kies Techniek of door instellingen als Gilde Opleidingen. "Maar ook collectieve activiteiten kunnen worden ingediend," vult Jan Velmans aan. "Alles wat echt past binnen de doelstelling van Stichting BOSIT maakt kans op subsidie."

KvK
De Kamer van Koophandel Limburg is in de persoon van Jean-Paul Urlings de secretaris van de stichting. Meer informatie: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. , telefoon 088-9876 483.

Zoeken in ons archief

No current events.